logopedische praktijk de ladder | |||||||||||||||||||
Onderzoek & behandeling | |||||||||||||||||||
stotteren-broddelen-spreekvrees | stemproblemen | gehoorproblemen | |||||||||||||||||||
u bent nu hier : home > onderzoek & behandeling > stemproblemen | |||||||||||||||||||
|
Hieronder vindt u specifieke informatie over
Het gaat specifiek over de wijze waarop in ‘De Ladder' het onderzoek en de behandeling worden ingevuld.
Waartoe leidt een stemonderzoek?Een onderzoek naar stemproblemen kan tot verschillende beslissingen leiden. Geen probleemHet komt zelden voor dat uit het stemonderzoek blijkt dat er geen probleem is. Men komt immers naar de logopedist-stemtherapeut omdat men al duidelijk problemen heeft ondervonden; de stem is hees of verdwijnt soms, het is vermoeiend om te praten, enz. Vaak komt men al op doorverwijzing van een arts of een collega-logopedist. StemprobleemIn geval van een welomschreven stemprobleem kan mogelijk therapie worden geadviseerd. Dit hangt af van de aard van het stemprobleem. Er zijn immers stemproblemen die uitsluitend medisch (met medicatie of chirurgie…) kunnen worden verholpen.
Maar zelfs in geval van een medische behandeling is er bij vele stemproblemen toch ook logopedische begeleiding aangewezen. Met een medicamenteuze of chirurgische behandeling is het verkeerd stemgebruik dat tot de problemen heeft geleid immers nog niet verdwenen. Het aanleren van een gezond en efficiënt stemgebruik helpt de terugkeer van problemen te voorkomen.
Waaruit bestaat een logopedisch stemonderzoek?In een standaard stemonderzoek maakt de logopedist-stemherapeut gebruik van diverse methoden. Hij luistert en observeert nauwkeurig; voert een uitgebreid gesprek met de cliënt of – in het geval van kinderen – met de ouders; hij hanteert een aantal gestandaardiseerde tests of proeven, en legt de cliënt of ouders in sommige gevallen ook vragenlijsten voor. Daarmee wil hij een aantal zaken zo goed mogelijk kunnen inschatten:
Ernst van het stemprobleemDe ernst van een stemprobleem hangt van vele zaken af. Hoe erg iemands stemprobleem is, of hoe hinderlijk, hangt immers sterk samen met de mate waarin de persoon zijn stem nodig heeft om sociaal en professioneel goed te kunnen functioneren, en met persoonlijke normen.
De ernst van een stemprobleem hangt natuurlijk ook samen met de mate waarin het probleem zich al heeft ontwikkeld. En vaak hangt dit weer samen met de mate waarin de stemkwaliteit is aangetast. Bijvoorbeeld de mate van heesheid, hoe luid en zacht de stem nog kan, hoe lang men nog stem kan geven, hoe hoog en laag de stem nog kan, op welke wijze de ademhaling gehanteerd wordt, enz. Tenslotte is de eigenlijke oorzaak ook een bepalende factor. Heesheid als gevolg van kanker aan het strottenhoofd heeft veel verregaander implicaties dan heesheid door stembandknobbeltjes. De logopedist-stemtherapeut taxeert in zijn stemonderzoek zo precies mogelijk het geheel en de specifieke werking van al deze factoren. Hij legt de stemcliënt vragenlijsten voor en stelt nauwkeurige vragen. Hij geeft spreekopdrachten, laat de cliënt stemgeven, zacht en luid praten, hoog en laag zingen, een toon aanhouden…, observeert scherp, timet en meet. Hij hanteert daarbij normen die gebaseerd zijn op wetenschappelijk onderzoek. Deze gegevens moeten cliënt en therapeut samen in staat stellen een behandelingsplan op te stellen op maat van de cliënt.
Hier zal weldra informatie over de behandeling van stemproblemen terug te vinden zijn. Wie hier graag wat over doorleest, kan terecht bij onze uitgangspunten voor de verklaring en aanpak van communicatiestoornissen.
|